De Magnete (North)

A great part of our visual education is encoded in the landscape. We soon learn to read it, interpret it and we become sensitive to the emotions it awakens. What is more, at some point, we start translating emotions into landscapes.

In "North", Jon Gorospe explores the symbolic and transcendental tradition of landscape to bring it up to date and to speak from that angle. Not only is landscape present in his images as a subject, but also – and above all – as an embracing space that refers constantly to vastness: the vastness of what is huge and the vastness of our inner self.

The inner reality that Gorospe aims at and which he unfolds in this series is at once enigmatic and tumultuous. He has used a particular idea of the sacred on more than one occasion in order to refer to it, this being the assembly of beauty and terror (Rilke) or of beauty and its revelations (the epiphanies it provokes).

In order to do this, Gorospe turns to a series of black and white landscapes alternating several colour photographs in which the only thing we can distinguish are transitions between colours. These gradients have a twofold function. On one hand, just like a map’s legend, they are the key to the series: they provide us with the coordinates that guide its interpretation. On the other hand, they also represent something ethereal and formless, a beyond, a behind.

Another element with a strategic role is present in the landscape images: scale, or rather the absence of it, also understood as its dissolution from the perspective of fractal geometry. That which is big and that which is small are intertwined and indistinct but equally vertiginous, equally out of reach.

Ruén Á. Arias

info

2016-2018.

-120x80cm photographies, A.P.1/3, Chromaluxe Art.
-90x60cm photographies, A.P.1/3, Chromaluxe Art.
-70x46,7cm photographies, A.P.1/5, Chromaluxe Art.
-45x30cm photographies, A.P.1/7, Chromaluxe Art.
-30x20cm photographies, Open Series, Photopaper+Plexiglass.
-Stones installation, Variable sizes.
-Light installation, Variable sizes.

De Magnete (North)

En el paisaje está cifrada buena parte de nuestra educación visual. Desde muy pronto leemos en él, lo interpretamos y nos volvemos sensibles a las emociones que despierta. También, y a la inversa, traducimos en paisajes la emoción.

En "North", Jon Gorospe se instala en la tradición simbólica y trascendente del paisaje para actualizarla y, desde ahí, decir lo suyo. En sus imágenes no es solo el objeto paisajístico lo que hace acto de presencia sino también —y sobre todo— un espacio abarcador que apela constantemente a la inmensidad: la inmensidad de lo inmenso y la inmensidad de lo interior.

La interioridad hacia la que Gorospe apunta y que despliega en esta serie es enigmática y convulsa. Para referirse a ella, en más de una ocasión se ha servido de una idea particular de lo sagrado: el ensamblaje entre la belleza y lo terrible (Rilke) o entre la belleza y sus revelaciones (sus emergencias epifánicas).

Gorospe se sirve, para ello, de una serie de paisajes en blanco y negro entre los que ha intercalado varias fotografías en color en las que tan solo se ven intensos degradados. Degradados que desempeñan una función doble. Por un lado, son al conjunto lo que la leyenda es al mapa: las coordenadas que pautan su lectura. Por otro, suponen una suerte de respiradero informe, un más allá, un detrás.

En las imágenes paisajísticas hay otro elemento dotado también de un papel estratégico: la escala o, mejor, la ausencia de escala o, como en la geometría fractal, la disolución de la misma. Lo grande y lo pequeño entremezclados e indistintos, pero igualmente vertiginosos, igualmente inabarcables.

Ruén Á. Arias